EMZİK SAVAŞLARI/Annelerle Sohbetler

Şurda birkaç ay öncesine kadar, emzik bıraktırma sorunu, emzik bırakma hikayeleri gibi şeyler hiç ilgimi çekmezdi. Ama ne olduysa son zamanlarda bu konuda karşıma çıkan yazıları pür dikkat okumaya, aklıma not almaya başladım. Eren’in yazdığı, Leyla’nın emzik bırakma macerasını da onlardan biri.

-o-

“Emzik, bebek sağlığı için zararlı mıdır, değil midir?” tartışmaları süredursun, oldum olası emzik emen bebekler bana çok sevimli gelmiştir.  Bize piyangodan çıkan bebelerin 3 adet olduğunu öğreninceyse bu özenç bir zarurete dönüştü. Bu üç bebekle geçecek zorlu gün ve gecelerimizde emziklerin süper kurtarıcılarımız olacağına inandık çünkü. Bebek odası hazırlıklarının en başında hemen gidip üç tane cici emziğimizi hazır edip odanın baş köşesine yerleştirdik.

Bebeklerimiz doğdu.Dünyaya gözlerini erken açtıkları için henüz emme refleksleri yoktu ve bu yüzden onları 1 ay yoğun bakımda bırakmak zorunda kaldık. Eve geldiklerinde ise o kadar minik ve güçsüzdüler ki! Bu hallerini gördükten sonra onları emziğe alıştırma fikri bana çok acımasızca ve büyük bir kötülükmüş gibi geldi. Kıyamadım bir türlü. 1,5 aylıkken bir defa “bakalım alacaklar mı” diye bir denemem oldu. Evet aldılar. Ama onların o minicik suratlarının neredeyse yarısını kaplayan o emzik orada durdukça vicdanen çok rahatsız oldum, onları kandırdığımı hissedip hemen çekip aldım ağızlarından. Bir daha da uzun bi süre ortaya çıkarmadım.

Ta ki, uykusuzluktan ve yorgunluktan bu kadar idealist düşünemeyecek kadar uyuştuğumuz o zor gecelere kadar. Artık onları biraz olsun susturabilmek, oyalayabilmek için her yolu denemeye razıydık. Ama gelin görün ki bu defa da onlar kabul etmediler bu yabancı cisimleri! Sonrasında aylarca mütemadiyen şansımızı denemeye devam ettik alıştırabiliriz umuduyla. Ama bir türlü başaramadık. Farklı tür emzikler de denedik. I-ııhh olmadı. Bebeklerimin artık ‘Emzik sevmeyen bebek’ kategorisine girdiğini düşünüp kabullenmeye başlamıştım ki…

Emziği ilk alıp iştahla emmeleri, ilk uyku eğitimi çalışmamıza rastlar. 6.aylarında “Yetti bu uyku işkencesi, başlasın uyku eğitimi!” hareketiyle evde bir reform yapmaya kalkışmış, bu sırada da onları sakinleştirecek nesne olarak uyku arkadaşı ve emzik demirbaşlarından medet ummuştuk. Uyku arkadaşı olayına uzuuun bir süre hiç giremedik ama emzik fikri başarılı oldu. Kabul ettiler ve uykuyla emziği bütünleştirmeyi başardılar!

2012-07-13 20.25.04

2012-06-14 11.15.51Her ne kadar o uyku eğitimi yarıda kalmış ve onun üzerine defalarca kez uyku eğitim seferlerine çıkılmış olsa da, o deneyimin bize uyku ile bütünleşmiş bir emzik alışkanlığı geri dönüşü oldu. Bu durumdan hepimiz çok memnun kaldık. Çünkü emzik sadece uyku saaterinde verildiği için bir uyku göstergesiydi ve uyumalarını kolaylaştıran bir araç olmuştu. Uyandıktan sonra da bir dahaki uyku saatine kadar ortalardan kaldırılıyor, arada kimsenin emzik emmesine izin verilmiyordu.

Gel zaman git zaman, bebekler büyüdükçe, diş çıkarma dönemine de girilince bu bol ağlamalı, mızmızlanmalı hayat bizim için çekilmez bir hal aldı. Evde sürekli mızmızlanan bir bebekten yaka silkmiş anneler olarak, bu durumu 3’le çarpmanızı rica edicem! 😦 İnsanın beynini uyuşturan bir durum bu! Buna uzun zaman tahammül etmek için çelik gibi bir sabır gerekir! Malesef öyle bir sabra sahip olmadığım için, zaman geçtikçe emzikleri artık çok ağladıkları zamanlarda ortaya çıkarmaya başladık. Susturucu mahiyetinde! İşe yarıyordu. Bu çareyi keşfetmiş olsak da, uyku dışında emzikle bir bağ kurmalarını engellemek için bu süreleri çok sınırlı tuttuk; ağlama krizleri yatışınca ve başka şeylerle oyalanmaya başladıkları anda çaktırmadan emzikleri yeniden ortadan kaldırıp unutmalarını sağlıyorduk. Ama tabi ki bu da bir kötü alışkanlık gibi bir iki fırtla başladı ve günde bir-iki pakete kadar çıktı! Artık başka şeylerle oyalanmak yerine emzikle rahatlamayı tercih eder oldular. Büyüdükçe ve akılları ermeye başladıkça, emziklerin bulunduğu dolabın önüne gidip, emzik uğruna ağlayıp tepinir oldular! Kısıtlamalar mecburen azaldı, azaldı…

Hatta kızım bir ara öylesine ’emzikkolik’e dönüşmüştü ki, kendi ağzında bir tane olmasına rağmen, kardeşlerinin ağızlarındakileri de teker teker toplayıp, ağızda bir, ellerde birer, toplam 3 emzikle dolaşıyordu evin içinde! Oğlanlar haklarını geri almaya kalkınca da kıyametler kopuyordu! Neyse ki bu eşkıya alışkanlığı zamanla azalarak bitti hatta üstüne üstlük bir de avantajı oldu bize. Onun, bu elinde emzik tutma sevdasını keşfedince, uyku arkadaşı olarak eline de bir emzik vermeyi denedik ve işe yaradı! Şimdi Gülce hanım yatağa mutlaka  iki emzikle girmeli, biri ağzında biri elinde! Başka türlü uyumuyor.

Uyanıkken ki durumları sırasında da, mesela oyun oynarlarken, zırt pırt kendi emziklerini atıp karşısındakinin emziğini kapıyorlar. Bir diğeri için yere atılan emzik daha cazip gelince kendininkini fırlatıp onu alıyor, ilk emziği çalınan çocuk da mecbur yerdeki emziği ağzına alıp yoluna devam ediyor. Bu emzik takasları sürekli olarak devam ediyor. Neden böyle bir saçmalık içinde olduklarını çözebilmiş değiliz malesef! Bu huyları, belki de bulaşmayacak hastalıklara bile davetiye çıkarıyor. Önüne geçebilmek için emzikleri üzerlerine zincirlemeyi denedik ama bu da bir çözüm olmadı. Paldır küldür zinciriyle minciriyle çekip alıyorlar birbirlerinin emziklerini!…

Emzik kronolojimizin 14 ay boyunca, “Ayyy bizim çocuklar emzik almıyooor! :(“ dan, “Ayyy bizim çocuklar emzik için kavga ediyooor! :(“ noktasına gelmesi bir hayli ilginç. Sonraki 6 aylık, bilemedin 1 yıllık kalkınma planını düşününce ise bir o kadar ürkütücü! Bu yokuşun inişinde, alıştırmaya çalışmaktan daha zorlu bir sürecin bizi beklediğini tahmin edebiliyorum, emzik bıraktırma hikayelerini okudukça/dinledikçe. Bir de bu durumun bizim için -herşeyde olduğu gibi- çarpı 3 şeklinde olduğunu düşününce!

307518_10151324243328718_596056085_n

-o-

Ama Leyla’nın emzik bırakma hikayesine bakınca da, “Her zaman bunun için büyük bir savaş vermek zorunda değilmiş insan demek ki, olunca oluyormuş işte bi çırpıda…” deyip umutla dolmuyor da değil insan. Yani en azından benim için bir züğürt tesellisi oldu… 🙂

Eeee, peki sizin emzik bırakma hikayeniz nasıl?…

29 thoughts on “EMZİK SAVAŞLARI/Annelerle Sohbetler

  1. Şimdi tabi bunlar henüz benim başıma gelmemiş olduğu için affına sığınarak yüzümde koccaman bir sırıtmayla, bir solukta okudum hepsini. Çok eğlenceli anlatıyorsun; ben n`apayım?
    Dediğim gibi; konu hakkında bir fikrim olmadığından kolaylıklar dileyerek köşeme çekiliyorum hemen 🙂

  2. Hiiiiiiç gözünde büyütme emzik olayını. Valla Leyla gördüğün gibi çok rahat unuttu. Seninkilerin gözüne bakınca fazla olay çıkarmayacaklarmış gibi görünüyo zaten. Yalnız o hikaye eski. 2 yaş civarındaydı bıraktığında 🙂 Bu yazıyı yarın paylaşayım FB’da 🙂

    O enine diğerlerinin üzerine uzanın egemen mi?

    Eren

    • valla erencim evet leyla çok kolay unutmuş masallah darısı başımıza artık. yazının tarihine bakmamistim yeni bir yazı sandim.
      evet o zibidi egemen 🙂 7 ayliklar bu fotoda, o zamanlar aynı beşikte birlikte yatarlardi da egemen kurtlulugundan kendi sınırları içinde kalamazdı :))

  3. Kızım İlay martta 3 yaşına girecek, emziği bıraktığında 27 aylıktı önce emzikleri kemirdi evet bildiğin kemirdi, dişleriyle bi çentik attı o çentikten ısırdı tükürdü, ısırdı tükürdü… emzik yarıya indi, daha da kısaldı öyle emmeye devam etti, biz kıyamadık yenisini aldık, bu koparmaların üzerine 2 kez hem de, toplamda 3 emzik telef etti en son ben nasılsa güdük, kaldı bu iş yılan hikayesine döndü dedim ve emziği en kökünden kestim, aldı baktı onu da emmeye çalıştı falan baktı olmuyor ağzında durmuyor, eliyle destekledi bana tutturdu ııı-ıh sonuç alamadı ve bıraktı, korktuğumuz şeylerden biri gece ağlaması-krizi falandı çok şükür onu da yaşamadık ve benim en sevindiğim şey biz zorlamadık kendi seçtiği bi süreçte -bir ay falan sürdü- kendisi emziği bıraktı

  4. semacım Allah kolaylık versin canım, benimkilerin kısa bir dönemleri 3 aylıktan 6 aylık dönemlerine kadar emzik durumları vardı, çok şükür kendileri istemediler.. dediğin gibi versen bir dert vermesen 3 çocukla hiç olmuyor,, inşallah kolay bir şekilde atlatırsın canım..

    • aynen yasemincim versen bir dert vermesen bir dert… Seninkiler pek almadı demek. Hımm düşünüyorum da bizimkiler iyi ki almış diyorum yoksa nasıl başedebilirdim hiç bilmiyorum. Görüp göreceğim en ağlak bebekler sanki bu üçü! :S

  5. sema hanım merhaba,
    benim oğlum emzik almadı ama, tam 2 sene meme emdi..
    memeyi bıraktırmak emzikden daha zor oluyor 😦 her yolu denedim, bırakmadı.meme vermedikce,hastalandı,ateşlendi,küstü..her defasında emmesine izin vermek durumunda kalıyordum ki birşeyi fark eetim,
    oğlum bebekliğinden beri kıldan,tüyden tiksiniyordu 🙂 saçımdan dökülenleri doladım meme ucuna 🙂 meme istiyince veriyordum, bu sefer kendi emmedi. öyle öyle bıraktı 🙂

    • hıımmm evet meme bıraktırmak da ayrı bir dert ve hatta doğru, daha zor. Ben de o konuda şanslıydım bak, kız 4.ayda, oğlanlar 8.ayda kendiliğinden jübilelerini yaptılar bi de onla uğraştırmadılar beni sağolsun 🙂 Ama tabi bi de bunun emzik roundu var 🙂 bu kıl tüy işleri çok işe yarıyor demek. ben de başvurabilirim 🙂

  6. semacım sitenizi ilk defa eren sayesinde okudum ilk önce size allah yardımcınız olsun demek istiyorum biz bazen bir bebeyle başa çıkmakta zorlanırken siz üç bebekle uğraşıyorsunuz neyse ben duruya doğar doğmaz emzik verdim biraz da kendi rahatım için çünkü benim göğüs yaralarım uçları kopma derecesine gelecek kadar yara olmuştu 🙂 ama duru nasıl olduysa 15.ayda emziğini alışveriş merkezinde yere attı yedeğini verdim onuda attı ve bu son oldu eve geldiğimizde bir daha vermeyi denemedim bile böylece emziğin 15 aylık egemenliği kendiliğinden sona ermiş oldu 🙂 asla bırakmaz diyordum ama oldu hatta ondan sonra göğüslerime çok düşkün olmuştu 1 hafta önce onuda bir anda bıraktı sanırım durunun kararlarını uygulaması kesin ve ani oluyor darısı sizin 3 küçük yaramaza diyorum :)))

    • çok çok teşekkür ederim… Yaa böyle çok kolay kurtulma hikayelerini görünce acayip seviniyorum. Aslında çocuk ihtiyacına göre kendisi karar veriyor herşeye. mesela bir çocukta emzik ya da meme bağımlılığı varsa altında mutlaka başla sebepler yatıyordur diye düşünüyorum. Sen de şanslı olanlardansın darısı başıma lütfennnn 🙂

  7. bız hıç emzık almadık ıyımı oldu bılmıyorum ama emzık verdıgım an aglama krızıne gırerdı bende vermedım …en azından bıraktırma derdım yok ama benı emzık nıyetıne kullanması bıktırdı artık 🙂

    • Düşünüyorum da, benim de tek bebeğim olsaydı belki almayabilirdim emzik. Yani sırf emzikli bebekler sevimli diye, zevk için çocuğu alıştırmayabilirdim zorunlu olmadıkça. Ama bizimki biraz zorunluluktu. İyi ki de almışlar diyorum şimdi. Evdeki en büyük yardımcılarım emzikler 🙂

  8. benim kizimda emzik kullaniyor,uyku duzenini bozmak istemiyorum nasil unutturucam bilmiyorum bunun belirli onerilen bir yasi varmi ? 🙂

  9. Hayatim niye bu kadar acele ediyosunki bak seninkilerdede susturucu gorevi goruyomus benim kizin biri 4.ayindan sonra almamaya basladi inan cok inat ettim alsin diye en ufak biseyde uyanip geri dalamiyodu halada oyle digerleri uyaninca emziklerini daha dudaklarinda hisseder hissetmez gozleri kayar yaniii benim simdilik emziktrn kurtulma diye bi derdim yok

    • Yok fulyacım bıraktırmak için acele etmiyorum. Hele şu aralar hiiiiç niyetim yok onlar bana daha lazım 🙂 Ama tabi ki her güzel şeyin bir sonu var ve bu kadar bağımlısı olduktan sonra bizimkilerin bırakacağı günleri düşününce korkuyorum. Bu yüzden şimdiden tecrübelilerden tüyolar biriktiriyorum. Hepimizin işine yarayacak bacım :)))

  10. ben baştan, asla emzik kullanmam, adı bile yalancı sonuçta diyenlerdendim. ama zeynebim gaz sancılarıyla bana günü dar etmeye başlayınca tükürdüğümü yaladım, iyi ki de yapmışım;) 9.ayında çok da zorlanmadan bıraktı, umarım siszinkiler de zorlanmazlar…
    bu arada geçtiğimiz cumartesi tanıştım bloğunuzla, ve bir çırpıda okudum baştan sona. bir çocuk hiç çocuk sözüne katıldım belkide ikl kez:)
    Allah yardımcınız olsun, ”iyi ki üçüz vermiş Rabbim, ne mutlu bir aileyiz şimdi” diyeceğiniz uzun ve sağlıklı yıllar diliyorum size ve bebelerinize:)

  11. Biz emziği bırakamadıkmalesef 28 aylık ama yok kaç kere denedim kıyametler koptu ki uykuyu seven bir çocuk uykuya geçişte problem yaşamaz hiç tabiiii emziği varsa :))) bi kere evde unuttuk eve gelene kadar uyumadı, bir kere ucunu karıncalar ısırdı yok yenisini istedi, bir kere çöpe attı pis oldu diye sonra çöpten cıkarttı. Bıraktım artık uğraşmıyorum sayısını hatırlayamadığım kadar denedik ama yok.ha şu varki bırakma kararı gundeme geldiğinden beri yatagında duruyor emzik sadece uyurken alıyor ve bi 10 dk sonra atıyor agzından gece boyuda tekrar istemiyor ee buna şükür napalım :)))

    • oyyy zorlamış seninki… ama bence çok geç değil ve sadece uyku başlangıcındaysa çok sorun olacağını sanmıyorum zamanı gelince kolayca bırakır bak görürsün 🙂

Haydi sen de bir şey söyle :)

